zaterdag 3 augustus 2013

Blog 1: Inspiratie op bekende locaties

Inspiratie op bekende locaties

Een nieuwe website, een nieuwe rubriek. Een fotografie blog. Laat ik beginnen met een korte introductie.

Mijn naam is Maarten Kuiper. Geboren in Alkmaar op 3 December 1983. Op het moment van schrijven ben ik 29 jaar en woon ik in Castricum. Ik ben praktijkdocent en laboratoriumbeheerder op het Hoger Laboratorium Onderwijs in Amsterdam. Sinds een aantal jaar ben ik gepassioneerd hobby fotograaf en fotobewerker. Daarnaast ben ik zelfuitgeroepen directeur bij Photojitsu.nl. Het liefst fotografeer ik straatbeelden en landschappen. Vrij recent ben ik begonnen met een paar voorzichtige stapjes in de portret fotografie.



Voor diegene die het interesseert, het volgende zit momenteel in of op mijn fototas:

-          Canon EOS 5D Mark II body met batterygrip
-          Canon 24-105mm L F/4 objectief
-          Canon 70-200mm L F/2.8 objectief
-          Canon 50mm F/1.4 objectief
-          Canon Speedlight 580 EX
-          Redged RT-428 Gold traveler Carbon tripod
-          Redged RNB-03 balhoofd



Ik heb eigenlijk altijd mijn uitrusting mee. Of ik nu onderweg ben naar mijn werk of uit eten ga, mijn camera laat ik nooit achter. Overal waar u komt zijn mooie beelden te vinden. Beelden die u misschien zelf niet meer herkent als bijzonder, omdat u ze al duizend keer gezien hebt, kunnen schitterend zijn. Als u fotografeert zult u leren kijken en ziet u de schoonheid op de meest normale plekken.

In deze blog wil ik graag aandacht besteden aan een tweetal foto’s die ik gemaakt heb op locaties waar ik al jaren kom. De schoonheid heb ik echter nooit gezien, totdat ik de plekken bekeek door de zoeker van mijn camera.


De eerste foto waar ik aandacht aan wil besteden ziet u hier boven. Dit is de kattenberg in het Heilooër bos. De boom op deze “berg” is al honderden jaren oud. Vele generaties hebben hier gespeeld, waaronder ikzelf. Als klein kind brachten mijn ouders mij en mijn broer naar deze plek. We speelden op de trappen en renden rond de berg. Nu ik ouder ben kom ik hier bijna nooit meer. Toen ik in een nostalgische bui in het Heilooër bos was besloot ik om de kattenberg weer eens op te lopen. Toen ik bijna boven was zag ik bovenstaand beeld. Ik heb daar een half uur staan wachten om de zon de gelegenheid te geven zich vlak boven de bomen te begeven. In de drie minuten dat de zon in de ideale positie stond heb ik ongeveer 50 fotos geschoten. De mooiste daarvan was deze. Het natuurlijk kader van de foto, veroorzaakt door de boom en de grote takken die de foto omringen, omarmt mijn herinnering. De warmte van het licht vertelt mij; ookal ben je geen kind meer, wees welkom, ik weet wie je bent. Deze foto is nauwelijks nabewerkt. De kleurtemperatuur is licht verhoogt, evenals het contrast.

Technische gegevens:

Shooting Mode:              Manual Exposure
Tv (Shutter Speed):       1/250
Av(Aperture Value):      8.0
ISO Speed:                   100
Lens:                             Canon 24-105mm L F4
Focal Length:                 24.0 mm
AF Mode:                     One shot AF


De spoorbrug nabij Amsterdam Lelylaan, bij metrostation Heemstedestraat. Ansich een foei lelijk bouwwerk. Elke dag wandel ik hier langs op weg naar mijn werk. Normaliter is de spoorbrug heel erg druk. Veel fietsers en wandelaars maken er gebruik van.Op een koude morgen scheen de felle winterzon en werd de brug ondergedompeld in een gouden gloed. Met het oog op het lijnenspel in het tegenlicht besloot ik een foto te maken. Eigenlijk stond ik te wachten op een trein die voorbij zou rijden om mijn foto wat meer dynamiek te geven, toen het mij op viel dat de brug bijna leeg was. Naast wat geparkeerde fietsen waren de enige die gebruik maakten van de brug een man en zijn twee zonen. Als jongste uit een gezin met twee zonen had dit beeld direct een positieve lading voor mij. Het gouden licht laat de foto dromerig ogen, een gevoel wat in mij ook los gemaakt wordt als ik naar deze plaat kijk.

Deze foto is bewerkt met het zogenaamde Orton effect. Bij het Orton effect wordt een kopie gemaakt van het origineel. Op deze kopie wordt een waas aangebracht (guassian blur). Het origineel en de kopie worden vervolgens over elkaar heen gelegd om het licht wat zachter te maken en de harde lijnen in een foto wat af te ronden.
Technische gegevens:
Shooting Mode:              Manual Exposure
Tv (Shutter Speed):       1/1600
Av(Aperture Value):      11.0
ISO Speed:                   400
Lens:                             Canon 24-105mm L F4
Focal Length:                 57.0 mm
AF Mode:                     One shot AF


Zo, dat was mijn blog voor deze keer. Ik hoop dat u geinspireerd bent om eens te gaan kijken op locaties waar u vaak komt of vaak geweest bent. U hoeft niet in een land te wonen met bergen en oerwouden om mooie fotos te kunnen schieten. Ons eigen land is mooi genoeg, voor diegene die er open voor staan en leren te kijken. Voor meer inspiratie, of als u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u ook terecht op www.facebook.com/photojitsu. Bedankt en tot de volgende update!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blog 15: The Orton Effect

The Orton effect One of the questions I get asked very often is; how come some of your photographs have such a dreamy look to them? Well...